18 april, Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Hetty en Jory - WaarBenJij.nu 18 april, Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Hetty en Jory - WaarBenJij.nu

18 april, Kuranda

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty en Jory

18 April 2015 | Australië, Kuranda

Vanmorgen vroeg op pad, richting Kuranda.
Kuranda is een dorp in het Atherton Tableland in het noorden van Queensland, Australië en ligt op een hoogte van 330 meter boven de zeespiegel. Cairns ligt op 25 kilometer afstand, bereikbaar via de Kuranda Range. Het dorp wordt omgeven door regenwoud.

Aangezien Kuranda in de tropen ligt zijn er slechts kleine verschillen in de temperatuur. De seizoenen bestaan eigenlijk slechts uit een droog seizoen en een regenseizoen. De lucht is niet zo vochtig als in de nabijgelegen kuststeden aangezien het hoog in het achterland ligt.
We begonnen met de luqid sun, zoals de buschauffeur de regen noemde ;) Het was namelijk zo'n 30 graden en dan is regen meer n warme douche ;) Echt koud wordt het in Cairns ook niet, zo'n 27c in de winter. Trouwens Cairns spreek je uit zonder de r dus Cains, so you know ;)

Elke week arriveren vele toeristen in het dorp, door gebruik te maken van de Kuranda Scenic Railway, de Kuranda Skyrail kabelbaan. Waaronder wij dus ook :) Dr heenweg met de kabelbaan duurde 40 minuten en de terugweg met het treintje ruim een uur.

In het dorp is een markt te vinden met diverse kunst stalletjes en restaurants. Kuranda is een belangrijk centrum in de opaal en didgeridooindustrie. Hier was oorspronkelijk het Tjapukaidanstheater, dat opgericht was door de New Yorkers Judy en Don Freeman. Het theater bevindt zich nu bij het Skyrail-grondstation bij Caravonica.
Daar zijn wij vanmorgen begonnen met cultuur snuiven ;) Een mooie presentatie gezien mbv allerlei projectoren op de vloer en muur, met daarbij een act.
Veel gehoord over de Tjapukai (Aboriginal stam in deze omgeving). Zelfs met een boemerang gegooid ;)

In Kuranda een boottocht gemaakt en langs het regenwoud gevaren. Vissen, schildpadden en zelf de ongevaarlijke zoetwater krokodillen gezien. Rondom de boot vlogen kleine zwaluwen die voor het achtste jaar op rij hun nest in de boot tussen de reddingsvesten bouwen.
We hadden geluk want wet season loopt ten einde dus de boot kan weer varen sinds twee weken.

• 19 April 2015 - 03:39

Nico:

Zo, dat zijn beste vissen op de foto. En die krokodil belet jullie wel om te gaan zwemmen :-)
    Beter weer kunnen jullie je inmiddels niet wensen?...

• 19 April 2015 - 08:34

Hetty En Jory :

@ Nico, zien 19/04 het komt allemaal goed met zon en zwemmen ;)